Το ελατήριο των εκπτώσεων και το ταμείο των πρώτων ημερών στο λιανικό εμπόριο

Σε κατάσταση αποσυμπίεσης βρίσκονται αγορά και καταναλωτές, από τη Δευτέρα όπου “επανήλθαν” σε μια νέα μορφή κανονικότητας μετά από δύο και πλέον μήνες καραντίνας. 

Η επαναλειτουργία του λιανεμπορίου, επί της ουσίας χωρίς περιορισμούς, έδωσε το σήμα στους καταναλωτές να βγουν από τα σπίτι τους και να εκμεταλλευτούν τα ανοικτά καταστήματα είτε για βόλτα, είτε και να κάνουν αγορές, εκμεταλλευόμενοι τις εκπτώσεις οι οποίες, σε σχέση με άλλες χρονιές, είναι πιο γενναίες. 

Κάτι που έχει φανεί στο ταμείο των καταστημάτων τις δύο πρώτες ημέρες από την επαναλειτουργία της αγοράς. Η κίνηση και ο τζίρος κρίνεται ικανοποιητικός από τη συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων, οι οποίοι ευελπιστούν ότι θα μαζέψουν μέρος των απωλειών των προηγούμενων μηνών, θα ξεστοκάρουν εμπόρευμα που έχει μείνει απούλητο μήνες και θα βάλουν ρευστό στα ταμεία τους για να καλύψουν μέρος του ανοίγματος που έχουν στην αγορά και γιατί όχι να κάνουν τις παραγγελίες τους για την επόμενη σεζόν. 

Το τελευταίο, για αρκετά καταστήματα φαντάζει μακρινός στόχος. Ο πρωταρχικός είναι να καλύψουν τα τρέχοντα έξοδα που έχουν συσσωρευτεί. Εν αντιθέσει με τους μικρούς και τους μεσαίους του εμπορίου, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν έχουν διαδικτυακή παρουσία, οι μεγάλες αλυσίδες φαίνεται να κερδίζουν τη μάχη της κατανάλωσης. Σε αυτό βοηθούν τα οργανωμένα call center, τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, η δυνατότητα παραλαβής εκτός του καταστήματος και το φυσικό τους δίκτυο που είναι πυκνό και διάσπαρτο σε όλη την Επικράτεια. Εξίσου ενδιαφέρον έχει ένα ακόμη στοιχείο. Πηγή από την Κωτσόβολος ανέφερε στο capital.gr πως από τη στιγμή που άνοιξε το φυσικό δίκτυο της αλυσίδας έχουν αυξηθεί σημαντικά οι πωλήσεις – παραγγελίες στο call center και στο e-shop της. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οι πωλήσεις τις δύο αυτές πρώτες ημέρες είναι υπερδιπλάσιες από τις πωλήσεις που είχε η αλυσίδα το αντίστοιχο διήμερο έναν χρόνο πριν. Η περίπτωση της Κωτσόβολος δεν είναι η μοναδική, όλα τα μεγάλα γνωστά δίκτυα του εγχώριου λιανεμπορίου εμφανίζουν αυτές τις πρώτες ημέρες κίνηση. 

Αν και η σύγκριση γίνεται με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, οι δύο περίοδοι δεν είναι συγκρίσιμες, για τον απλούστατο λόγο ότι πέρυσι η πανδημία δεν είχε εμφανισθεί στην Ελλάδα, lockdowns δεν είχαν επιβληθεί και η ζωή κινούνταν σε τελείως διαφορετικούς ρυθμούς. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από τον πήχη που έχει μπει για τον τζίρο των φετινών χειμερινών εκπτώσεων ο οποίος εκτιμάται ότι θα κινηθεί στο 50% του περσινού, δηλαδή στα 2,5 δισ. ευρώ. 

Λογικό αν αναλογιστεί κανείς ότι μεγάλη μερίδα εργαζόμενων για αρκετό χρονικό διάστημα το 2020 ήταν σε αναστολή και σημαντικός αριθμός υπαλλήλων εξακολουθεί να βρίσκεται σε αναστολή (κλάδος εστίασης). Πρόκειται για σημαντική μερίδα καταναλωτών η οποία δεν σκοπεύει να “τρέξει” στα καταστήματα. Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ, το 44% των καταναλωτών εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 30% του κοινού μείωση – παρότι είναι ήδη κλειστοί οι κλάδοι αυτοί – και μόλις 18% αύξηση. Αυξητική τάση καταγράφεται όμως για τις πάγιες δαπάνες όπως λογαριασμοί (20% αύξηση έναντι 8% μείωση) και φορολογία (19% αύξηση έναντι 8% μείωση).

 

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, της Αλεξάνδρας Γκίτση, 20/1/2021]