Παρατείνονται για ένα μήνα και πλέον οι προθεσμίες υποβολής των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για τη μίσθωση του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ και την εξαγορά των μεταλλείων της.
Κι αυτό γιατί ακόμη παραμένουν προς ρύθμιση κρίσιμες εκκρεμότητες, όπως η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για τις περιβαλλοντικές επενδύσεις που θα κληθούν να κάνουν οι επενδυτές, η τύχη των εργαζομένων της επιχείρησης, αλλά και η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την επιστροφή στο ελληνικό Δημόσιο των κρατικών ενισχύσεων που έλαβε.
Υπό το φως αυτών των εξελίξεων αποχώρησε άλλος ένας προτιμητέος επενδυτής από τους δύο διαγωνισμούς που «τρέχουν» το ΤΑΙΠΕΔ και η Ειδική Διαχείριση, με αποτέλεσμα να έχουν απομείνει ως τώρα τρεις από τους αρχικά έξι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η υποβολή των οικονομικών προσφορών μετατίθεται για τα μέσα Νοεμβρίου, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ή τον Δεκέμβριο, το αργότερο, με νεότερο στόχο να έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον αυτή η φάση ως τα τέλη του έτους.
Οι σχετικές προθεσμίες ΤΑΙΠΕΔ και Ειδικής Διαχείρισης, έτσι όπως έχει αποφασιστεί εξαρχής, δεν θα είναι ταυτόχρονες αλλά με μία εβδομάδα, τουλάχιστον, χρονική διαφορά. Το ΤΑΙΠΕΔ είχε ορίσει τις 25 Οκτωβρίου για την κατάθεση των προσφορών και η Ειδική Διαχείριση αρχικά τις 21 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία που επρόκειτο έτσι κι αλλιώς να αλλάξει, για να έρθει πιο κοντά στην αντίστοιχη του Ταμείου.
Τώρα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η προθεσμία από την Ειδική Διαχείριση τοποθετείται στον Νοέμβριο ή το αργότερο στον Δεκέμβριο, πράγμα που σημαίνει ότι αντίστοιχα θα συντονιστεί και το ΤΑΙΠΕΔ.
Από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ανταλλαγής παρατηρήσεων με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για το Σχέδιο Σύμβασης, που αφορά στη μακροχρόνια μίσθωση του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ. Αντίθετα, είναι σε εξέλιξη η αντίστοιχη διαδικασία της Ειδικής Διαχείρισης και εκτιμάται ότι θα κλείσει στα μέσα Οκτωβρίου.
Τα «αγκάθια» του διαγωνισμού, ωστόσο, έχουν να κάνουν με την ΑΕΠΟ, τους εργαζομένους και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Όπως πληροφορείται το site, το κείμενο για την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων είναι έτοιμο, αλλά βρίσκεται ακόμη υπό σχολιασμό από τους προτιμητέους επενδυτές. Οι δαπάνες για τις περιβαλλοντικές επενδύσεις θα βαρύνουν αποκλειστικά τον πλειοδότη, συνεπώς, κρίθηκε ότι πρέπει να έχει λόγο για τις συγκεκριμένες υποχρεώσεις, τις οποίες πρόθεση είναι να τακτοποιήσει σε βάθος 4ετίας. Άρα, θα απαιτηθεί εκτός από τη δημοσίευση της ΑΕΠΟ και νομοθετική ρύθμιση.
Το δεύτερο «καυτό» ζήτημα είναι τι θα γίνει με τους εργαζόμενους στην εταιρεία. Σήμερα, απασχολούνται 1.080 άτομα, με την παραγωγική ικανότητα του συγκροτήματος να είναι στο 40%, ώστε να ανταποκρίνεται και στην κάλυψη των εξόδων λειτουργίας αλλά και στην κάλυψη της επιδότησης που δίνεται από το ΥΠΕΝ. Τρία υπουργεία, Οικονομικών, Εργασίας και ΥΠΕΝ, ανέλαβαν να σχεδιάσουν το κοινωνικό πακέτο για την τύχη των εργαζομένων, το οποίο ακόμη δεν έχει λάβει σάρκα και οστά.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, το σύνολο των απασχολούμενων στη ΛΑΡΚΟ θα απολυθούν με την πώληση και θα λάβουν τις νόμιμες αποζημιώσεις τους. Ο επενδυτής δεν έχει υποχρέωση να τους επαναπροσλάβει. Από τους 1.080 εργαζόμενους, οι περίπου 120 έχουν θεμελιώσει ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, άρα θα συνταξιοδοτηθούν, ενώ άλλοι περίπου 80 χρειάζονται 2-3 χρόνια μέχρι τη σύνταξή τους.
Συνεπώς, το κοινωνικό πακέτο που ετοιμάζεται, έχει στόχο να δημιουργήσει λύσεις είτε για τη μετάταξη μέρους των ενεργών εργαζομένων στο Δημόσιο ή στους ΟΤΑ, ή ακόμη και για την εκπαίδευσή τους για μελλοντική επανένταξη στην αγορά εργασίας. Κι όλα αυτά για να αποφευχθούν πάση θυσία αντιδράσεις που ενδεχομένως θα δυσχέραιναν τον νέο ιδιοκτήτη. Σε κάθε περίπτωση, δεν αποκλείεται και ένας αριθμός εργαζομένων να προσληφθούν εκ νέου, ανάλογα με τα προσόντα τους, όπως ανέφερε πηγή που παρακολουθεί το όλο θέμα.
Το τρίτο εξίσου σημαντικό θέμα, έχει να κάνει με την αναμενόμενη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις κρατικές ενισχύσεις που έχει λάβει η ΛΑΡΚΟ, συνολικού ύψους περίπου 136 εκατ. ευρώ, το 2008, το 2010 και το 2011, καθώς και από τη συμμετοχή του Δημοσίου στην αύξηση κεφαλαίου της εταιρείας το 2009. Η πρόταση της Κομισιόν είναι καταπέλτης και ισοδυναμεί με πρόστιμο για τη ΛΑΡΚΟ πάνω από 40 εκατ. ευρώ.
Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου αναμενόταν για τις αρχές Ιουλίου, ωστόσο, έχει καθυστερήσει. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις πληροφορίες του -.gr, το ποσό του όποιου προστίμου, εφόσον τελικά καταλογισθεί, θα πληρωθεί από τη ΛΑΡΚΟ με την αφαίρεσή του από το τίμημα της πώλησης.
Σε αυτό το σκηνικό, έχουν απομείνει ως διεκδικητές για τη μίσθωση του εργοστασίου και την πώληση των μεταλλείων της ΛΑΡΚΟ, η Mytilineos, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings AG, και η ιρλανδική εταιρεία Commodity & Mining Insight Ireland Ltd.
Μετά τις αποχωρήσεις των Trafigura Group Ltd και Tharisa PLC, απέσυρε οριστικά το ενδιαφέρον της και η ελβετική Solway Investment Group Ltd.
[ΠΗΓΗ: http://banksnews.gr/, 5/10/2021]