Αποτελεί απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει η λύση της πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSU) που θα εγκατασταθεί στη Ρεβυθούσα, ξεκαθαρίζουν αρμόδιες πηγές του υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δύο είναι οι εναλλακτικές λύσεις που εξετάζονται σε σχέση με το έργο. Η πρώτη αφορά στην ενοικίαση ενός καραβιού που θα λειτουργήσει ως δεξαμενή αποθήκευσης για διάστημα 12 μηνών.
Η συγκεκριμένη λύση μπορεί να είναι έτοιμη μέσα σε διάστημα 12 μηνών και αναμένεται να προσφέρει σημαντική ευελιξία καθώς θα υπάρχει η δυνατότητα εκφόρτωσης ποσοτήτων LNG ταυτόχρονα από δύο πλοία. Επίσης η συγκεκριμένη υποδομή θα μπορεί να λειτουργεί και σαν δεξαμενή εξισορρόπησης.
Η δεύτερη λύση που εξετάζεται είναι να εγκατασταθεί μια μόνιμη πλωτή δεξαμενή στη Ρεβυθούσα, η οποία θα έχει μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα αλλά ως λειτουργία θα είναι η ίδια με τη λύση του καραβιού.
Σε κάθε περίπτωση, η λύση αναμένεται να εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως η εξέλιξη της ζήτησης αλλά και η προοπτική η Ρεβυθούσα να διαδραματίσει διευρυμένο ρόλο ως πύλη εισόδου για αέριο και για άλλα κράτη πλην της Ελλάδας. Σημειώνεται ότι ήδη δύο χώρες, η Βουλγαρία και η Ρουμανία χρησιμοποιούν χωρητικότητα στον ελληνικό τερματικό σταθμό.
Αποθήκη Καβάλας
Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές του ΥΠΕΝ, οι εξελίξεις στο Ουκρανικό και οι επιπτώσεις της κρίσης στην ενέργεια διαφοροποιούν τα δεδομένα γύρω από την υπόθεση της δημιουργίας υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην περιοχή της νότιας Καβάλας.
Αφενός η ανάγκη για δημιουργία στρατηγικών αποθεμάτων, όπως υπαγορεύεται και από τις αποφάσεις της Κομισιόν, λειτουργεί υπέρ της προώθησης του έργου, την ίδια στιγμή που το υψηλό κόστος του φυσικού αερίου διαφοροποιεί σημαντικά τα κόστη και λειτουργεί αποτρεπτικά για το πρότζεκτ.
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν έχει εισηγηθεί τη δημιουργία στρατηγικών αποθεμάτων φυσικού αερίου από τα κράτη μέλη πριν από την επόμενη χειμερινή περίοδο.
Για τη χώρα μας η υποχρέωση για δημιουργία στρατηγικών αποθεμάτων ίσων με το 15% της ετήσιας κατανάλωσης μεταφράζεται σε ανάγκη για αποθήκευση περίπου 1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου.
Η ποσότητα αυτή εξετάζεται να αποθηκευτεί στη γειτονική Ιταλία όπου και υπάρχουν σχετικές υποδομές και σε αυτήν την κατεύθυνση έχουν ξεκινήσει συζητήσεις μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και του Ιταλού διαχειριστή Snam.
Σε περίπτωση που παγιωθεί η υποχρέωση τήρησης στρατηγικών αποθεμάτων τότε δημιουργείται ένα ισχυρό κίνητρο για την υλοποίηση του έργου της υπόγειας αποθήκης.
Ωστόσο την ίδια στιγμή το κόστος του έργου έχει εκτιναχθεί με δεδομένη την αύξηση του κόστους του φυσικού αερίου. Σημειώνεται ότι για να δημιουργηθεί η αποθήκη θα πρέπει να υπάρξει έγχυση μη ανακτήσιμου αερίου (cushion gas), το οποίο με τις σημερινές τιμές εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 500 εκατ. ευρώ. Μαζί με το κόστος ανάπτυξης της αποθήκης το συνολικό κόστος του έργου εκτινάσσεται στο 1 δισ. ευρώ περίπου.
Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι σύμφωνα με την εκτίμηση του υπουργείου, πιθανόν θα πρέπει να επαναξιολογηθεί με βάση τα νέα δεδομένα και το ποσοστό της κοινωνικοποίησης, το οποίο σύμφωνα με την πρόταση της ΡΑΕ είχε προσδιοριστεί στο 50%.
[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Χάρη Φλουδόπουλου, 8/4/2022]