Το συμβόλαιο φυσικού αερίου του Μαρτίου TTF αυξήθηκε ελαφρά στις 22 Φεβρουαρίου στα 50,6 €/MWh, αφού μια μέρα πριν είχε καταγράψει νέο χαμηλό στα 49,3 €/MWh. Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Δεκεμβρίου η τιμή του αερίου βρισκόταν στα 140€. Πίσω από την εξέλιξη των τιμών βρίσκεται το γεγονός ότι η Ευρώπη εμφανίζει ασυνήθιστα ήπιο καιρό από τις αρχές Ιανουαρίου και ταυτόχρονα καταγράφεται άφθονη προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου έχουν επίσης δυναμικότητα 63,7%, που αποτελεί ιστορικό υψηλό για αυτήν την εποχή. Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου έχουν μειωθεί έως και 85% από τον Αύγουστο του περασμένου έτους. Όπως σημειώνει το Bloomberg, η τρέχουσα τιμή των περίπου 50 ευρώ, θα μπορούσε να σταματήσει την αυξημένη εξάρτηση από τον άνθρακα στην παραγωγή ενέργειας.
Επιπλέον, οι προοπτικές εφοδιασμού της Ευρώπης εμφανίζονται σαφώς βελτιωμένες μετά την επικείμενη επανεκκίνηση του τερματικού σταθμού Freeport LNG στο Τέξας, ο οποίος έκλεισε πέρυσι μετά από έκρηξη. Ο χειριστής του τερματικού σταθμού εξασφάλισε ρυθμιστική έγκριση αυτή την εβδομάδα για να ξεκινήσει εμπορικές δραστηριότητες σε μια από τις γραμμές, αν και για να αυξηθεί η παραγωγή θα χρειαστούν ακόμη αρκετές εβδομάδες.
Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι έχει περάσει ένας χρόνος από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία προκάλεσε τεράστιο σοκ στις παγκόσμιες αγορές ενέργειας με αυξημένη αστάθεια στις τιμές του φυσικού αερίου και επέφερε καταστροφικό πλήγμα στη σχέση της Ρωσίας με τον μεγαλύτερο πελάτη της, την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όσον αφορά το φυσικό αέριο, οι ροές του αγωγού της Ρωσίας προς την Ευρώπη μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 80% από τα επίπεδα πριν την εισβολή. Η Ρωσία εξακολουθεί να παραδίδει ορισμένες προμήθειες φυσικού αερίου στην Ευρώπη, τις οποίες ωστόσο θα μπορούσε να μηδενίσει προκαλώντας νέες πιέσεις στις αγορές.
Ταυτόχρονα, η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου στον κόσμο, αίρει εκ νέου τους περιορισμούς της για τον Covid, που πέρυσι συνέβαλαν στη μείωση της κινεζικής ζήτησης φυσικού αερίου για πρώτη φορά εδώ και 40 χρόνια. Το ερώτημα είναι πόσο μεγάλη θα είναι η ανάκαμψη στη ζήτηση της Κίνας. Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα προσθέσει σοβαρό ανταγωνισμό στις αγορές LNG για τους ευρωπαίους αγοραστές σε σύγκριση με πέρυσι. Αυτό με τη σειρά του κάνει τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα για τους εισαγωγείς με λιγότερη αγοραστική δύναμη, ειδικά στον αναπτυσσόμενο κόσμο.
Τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας δέχονται πιέσεις μετά την αρχική τους άνοδο πέρυσι μετά την εισβολή. Σε μηνιαία βάση, μειώθηκαν κατά 12 δισεκατομμύρια δολάρια τον Ιανουάριο του 2023 σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα – μείωση περίπου 40%. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η Ευρώπη ήταν τυχερή με τον ήπιο καιρό το φετινό χειμώνα. Δεν έχει την πολυτέλεια να υποθέσει ότι το ίδιο θα συμβεί τον επόμενο χειμώνα. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η ισχύς της Ρωσίας στην αγορά πετρελαίου και φυσικού αερίου θα μειωθεί περαιτέρω. Το μερίδιό της στο διεθνές εμπόριο φυσικού αερίου αναμένεται να μειωθεί κατά βάση στο μισό από 25% το 2021 σε 13% το 2023. Και το μερίδιό της στη ζήτηση φυσικού αερίου της ΕΕ αναμένεται να πέσει από 40% σε μόλις 10%.
[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Χάρη Φλουδόπουλου, 2/3/2023]