Στην παρούσα φάση, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου κυριαρχούν στα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς προσφέρουν καλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, που επιτρέπει στους οδηγούς να ταξιδεύουν περισσότερο μεταξύ των φορτίσεων. Το ερώτημα είναι αν πρόκειται για μια παγιωμένη κατάσταση, ή για κάτι που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να αλλάξει στο μέλλον. Και αυτό μάλλον θα είναι οι μπαταρίες ιόντων νατρίου (κεντρική φωτό). Ας γυρίσουμε περίπου ενάμιση χρόνο πίσω.
Ήταν τότε που ο Zeng Yuqun, ιδρυτής και πρόεδρος της μεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής μπαταριών στον κόσμο, της κινεζικής CATL, προχώρησε σε μια αρκετά σημαντική ανακοίνωση κατά τη διάρκεια μιας φαντασμαγορικής εκδήλωσης. Αυτό που αποκάλυψε τότε, ήταν πως η CATL, εργαζόταν πάνω στην κατασκευή μπαταριών που θα χρησιμοποιούσαν κυψέλες ιόντων λιθίου και ιόντων νατρίου. Αν και το νάτριο βρίσκεται σε αφθονία και προσφέρει πιθανά πλεονεκτήματα ασφαλείας σε σχέση με το λίθιο, το τελευταίο κυριαρχεί στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το πρώτο μοντέλο με μπαταρίες ιόντων νατρίου
Λίγο καιρό πριν, ήταν η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία JAC που παρουσίασε μια δοκιμαστική έκδοση του ηλεκτρικού της μοντέλου Sehol E10X, που χρησιμοποιούσε κυψέλες ιόντων νατρίου. Προμηθεύτρια των κυψελών ήταν η HiNa Battery Technologies, ένας μικρός και σχετικά νέος παίκτης στην αγορά της Κίνας, καθώς ιδρύθηκε το 2017.
Η ύπαρξη ενός οχήματος που χρησιμοποιεί κυψέλες ιόντων νατρίου, έχει βάλει τους ειδικούς σε θέματα μπαταριών στη διαδικασία να επανεξετάσουν τις δυνατότητες των χημικών συστημάτων ιόντων νατρίου να διαδραματίσουν κυρίαρχο ρόλο στην τροφοδοσία των μελλοντικών ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτή τη στιγμή, οι πιθανότητες δεν είναι υπέρ τους, καθώς αρκετές έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα πως τα ηλεκτρικά μοντέλα θα τροφοδοτούνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Στα χνάρια των μπαταριών ιόντων λιθίου
Ωστόσο οι μπαταρίες ιόντων νατρίου θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις ίδιες διαδικασίες κατασκευής με εκείνες της βιομηχανίας μπαταριών ιόντων λιθίου, πράγμα που σημαίνει ότι οι πρώτες θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την πρόοδο που έχουν κάνει οι δεύτερες την τελευταία δεκαετία.
Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου είναι σήμερα ακριβότερες από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, λόγω των μικρών ποσοτήτων και της μικρής κλίμακας αλυσίδων εφοδιασμού. Όμως, το BloombergNEF βλέπει δυνατότητες εξοικονόμησης υλικών και βελτίωσης της ενεργειακής πυκνότητας, που θα μπορούσαν να προσφέρουν μια βιώσιμη πορεία, ώστε οι μπαταρίες ιόντων νατρίου να κοστίζουν το μισό από ό,τι κοστίζει σήμερα το φωσφορικό λίθιο σιδήρου.
Οι προκλήσεις
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τις κυψέλες ιόντων νατρίου είναι η χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητά τους σε σύγκριση με εκείνες ιόντων λιθίου. Από την άλλη πλευρά, στα κύρια πλεονεκτήματα των ιόντων νατρίου περιλαμβάνονται η καλύτερη απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες και το γεγονός πως δεν είναι εύφλεκτα -όλοι έχουμε δει πια πόσο δύσκολο είναι σβήσει μια πυρκαγιά όταν υπάρχει λίθιο.
Αν οι μπαταρίες ιόντων νατρίου μπορούσαν να πάρουν έστω και ένα μικρό μερίδιο από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στην βελτίωση των προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού λιθίου και στη μείωση των συνολικών τιμών των μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, από topgeargreece.gr, 6/4/2023]