Η αυτοκίνηση και οι αγορές της Δύσης χορεύουν στον ρυθμό του εξηλεκτρισμού, αλλά φέρνουν στην επιφάνεια και θέματα εξόρυξης του «άσημου» χαλκού.
Όταν ανοίγει μια κουβέντα για τα βασικά της ηλεκτροκίνησης, οι περισσότεροι επικεντρώνονται στο λίθιο, λιγότεροι στο κοβάλτιο και ίσως κανένας στο χαλκό.
Ωστόσο, το συγκεκριμένο μέταλλο που υπάρχει σε όλα τα αυτοκίνητα, ηλεκτρικά και θερμικά, είναι απολύτως απαραίτητο στο πλαίσιο της μετάβασης που πραγματοποιεί η αυτοκίνηση.
Ο ιστορικός Daniel Yergin, μέλος της S&P Global και κορυφαίος ειδικός στον τομέα της ενέργειας, αναφέρει πάνω σε αυτό το θέμα, «Η Καλιφόρνια ψήφισε πέρσι ένα νόμο με στόχο να αλλάξει ακόμα πιο γρήγορα το μίγμα των αυτοκίνητων που θα πωλούνται στην πολιτεία. Πιο συγκεκριμένα, τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται από το 2035 πρέπει να έχουν 2μιση φορές περισσότερο χαλκό από αυτά που πωλούνται σήμερα».
Αυτός είναι ένας απλό τρόπος ποσοτικοποίησης των αναγκών σε χαλκό, με την προϋπόθεση ότι θα ακολουθήσουμε πιστά την τροχιά της ηλεκτροκίνησης, με λογικό ρυθμό αύξησης του όγκου πωλήσεων και χωρίς να μειώσουμε το βάρος των αυτοκινήτων.
Η αλήθεια είναι ότι η παγκόσμια εξόρυξη χαλκού είναι εντονότερη από αυτή του λιθίου, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε προβλήματα εφοδιασμού. Η Χιλή και το Περού «παράγουν» μαζί το 40% του χαλκού της παγκόσμιας αγοράς, αλλά ταυτόχρονα πρόκειται για δύο χώρες όπου η πολιτική σταθερότητα δεν είναι δεδομένη.
Και σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, δεν θα πρέπει να υπολογίζουμε στην δημιουργία νέων ορυχείων εξόρυξης, καθώς για να υλοποιηθούν θα χρειαστεί να περάσουν πάνω από 15 χρόνια, λόγω σκοπιμότητας, συμφωνιών με τους ντόπιους πολιτικούς κ.α.
Όπως είναι ευκόλως κατανοητό, αυτό το διάστημα είναι πολύ μεγάλο για να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες της αυτοκίνησης και να εναρμονιστεί με τις επιθυμίες των κυβερνήσεων. Και για να το κάνουμε λίγο πιο «δραματικό», ο μισός δευτερογενής χαλκός (από ανακύκλωση) του πλανήτη προέρχεται από την Κίνα, τη στιγμή που η Δύση θέλει να απεξαρτηθεί από αυτή.
Για καλή μας τύχη, ο χαλκός είναι ένα από τα πιο «ανακυκλώσιμα» μέταλλα του πλανήτη και το πιο εύκολο στην επαναχρησιμοποίηση. Ωστόσο, ο τομέας ανακύκλωσης και επεξεργασίας ηλεκτρονικών συσκευών για να πάρουμε το χαλκό που φέρουν, θα πρέπει να γίνει πιο αποτελεσματικός και να ελέγχεται σε παγκόσμια κλίμακα.
[ΠΗΓΗ: https://patrasnews.gr/, από CAR & MOTOR, 24/4/2023]