Ύστερα από πολύμηνη ταλαιπωρία, το λίθιο φαίνεται πως αρχίζει να δείχνει σημάδια ζωής. Το αν αυτά τα σημάδια είναι η αρχή της, πολυπόθητης για τις εταιρείες εξόρυξης, ανάκαμψης της τιμής του μετάλλου που είναι συνδεδεμένο άρρηκτα με την κατασκευή των μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μάλλον νωρίς να το πούμε. Όπως ξέρουμε, το 2023 ήταν μία καταστροφική χρονιά για την βιομηχανία λιθίου, με την τιμή του ανθρακικού λιθίου που είναι η επεξεργασμένη μορφή του μετάλλου και αποτελεί δομικό στοιχείο των περισσότερων μπαταριών να πέφτει κατά περισσότερο από 80% μέσα στην χρονιά.
Η πτώση της τιμής του οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, στην αύξηση της παραγωγής, στο γεγονός πως πολλές επιχειρήσεις είχαν συσσωρεύσει μεγάλα αποθέματα λιθίου όταν η τιμή του είχε φθάσει στα ύψη το 2022 και στην χαμηλότερη του αναμενομένου ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και κατ’ επέκταση τις μπαταρίες τους. Έτσι, παρά το γεγονός πως οι μεγάλες επιχειρήσεις του χώρου της εξόρυξης μετάλλων, όπως η αμερικανική Albermarle (ALB NYSE) και η χιλιανή Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM NYSE), και αρκετές άλλες προσπαθούσαν καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς να εξαγοράσουν μικρότερες επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση σε κοιτάσματα λιθίου, προς το τέλος του 2023 αρχίσαμε να ακούμε πληροφορίες για κλείσιμο ορυχείων από σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων.
Όπως ανέφερε σε πρόσφατη ανάλυσή της η τράπεζα UBS, η αγορά λιθίου βρίσκεται σε μία κατάσταση αναζήτησης νέας ισορροπίας και αυτό συνοδεύεται από την μείωση της παραγωγής και την απενεργοποίηση ή καθυστέρηση επενδυτικών σχεδίων. Στην ίδια έκθεση, στοιχεία της οποίας βρήκαμε στο Bloomberg, αναφέρεται πως ακόμα και τώρα η προσφορά είναι μεγαλύτερη από την ζήτηση παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί.
Οι αγορές όμως σπάνια έχουν υπομονή και έτσι η τιμή του λιθίου στην Κίνα βρίσκεται αυτές τις μέρες στο ψηλότερο σημείο από τον προηγούμενο Δεκέμβριο, ενώ στο χρηματιστήριο παραγώγων της κινεζικής πόλης Guangzhou το πιο εμπορεύσιμο συμβόλαιο λιθίου έχει σημειώσει άνοδο πάνω από 20% μέσα στον τελευταίο μήνα. Είναι προφανές πως οι συναλλασσόμενοι πιθανολογούν πως η μείωση της παραγωγής θα οδηγήσει τελικά σε σημαντική βελτίωση του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης και προεξοφλούν από τώρα την ανάκαμψη της τιμής του λιθίου.
Σύμφωνα με το Bloomberg, στην ανάκαμψη της τιμής έχουν παίξει ρόλο και ορισμένες φήμες σχετικά με την πιθανό κλείσιμο ορισμένων ορυχείων στην Κίνα σαν αποτέλεσμα κινήσεων των εποπτικών αρχών για τον περιορισμό της ζημιάς που κάνουν ορισμένα από αυτά τα ορυχεία στο περιβάλλον. Παρά τα σημάδια ανάκαμψης όμως, οι αναλυτές παραμένουν επιφυλακτικοί. Σύμφωνα με την έκθεση της UBS που προαναφέραμε, αν οι τιμές ανεβούν πολύ και απότομα (too far, too fast) θα κινδυνεύσουμε να δούμε μία γρήγορη επιστροφή στα χαμηλά του αμέσως προηγούμενου διαστήματος.
Από την μεριά τους, οι αναλυτές της Goldman Sachs επισημαίνουν πως η προσφορά εξακολουθεί να είναι πολύ μεγαλύτερη της ζήτησης και προειδοποιούν πως δεν έχει έρθει ακόμα η ώρα για την ουσιαστική ανάκαμψη της τιμής του μετάλλου. Παρόμοια είναι και η εκτίμηση του Allan Ray Restauro, αναλυτή στο BloombergNEF. Από την άλλη μεριά, οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου εξακολουθούν να υποστηρίζουν δημοσίως την πίστη τους στο λαμπρό μέλλον της βιομηχανίας λιθίου.
Για καλό και για κακό όμως κάνουν και μία αύξηση κεφαλαίου, όπως είδαμε προ ημερών με την Albermarle. Όσο σίγουρη και να είναι για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου, δεν είναι και δυνατόν να αφήσει τα πράγματα στην τύχη τους.
[ΠΗΓΗ: https://www.liberal.gr/, 13/3/2024]