Τροπολογία ρυθμίζει το κλείσιμο του εργοστασίου – Εξαιρετικά δύσκολη η επαναλειτουργία από νέο επενδυτή
Τη ληξιαρχική πράξη θανάτου της ΛΑΡΚΟ υπογράφουν οκτώ υπουργοί με την τροπολογία που κατέθεσαν στη Βουλή και ρυθμίζει τη διαδικασία για το κλείσιμο του εργοστασίου της Λάρυμνας. Την ίδια ώρα, όμως, αβεβαιότητα καλύπτει τη μελλοντική επαναλειτουργία της βιομηχανίας νικελίου, παρά το γεγονός ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες που προηγήθηκαν έχουν αναδείξει ως πλειοδότη τον κατασκευαστικό όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η τροπολογία που υπογράφουν οι οκτώ υπουργοί με πρώτο τον Κωστή Χατζηδάκη και μάλιστα θα έχει αναδρομική ισχύ από τις 17 Ιουνίου «οπλίζει» τον ειδικό διαχειριστή της ΛΑΡΚΟ με πρόσθετες αρμοδιότητες και εξουσίες, για να διεκπεραιώσει το κλείσιμο του εργοστασίου, το οποίο σήμερα βρίσκεται εκτός λειτουργίας.
Ειδικότερα, δίνεται στον διαχειριστή η εξουσία, μεταξύ άλλων, να προχωρά στον «περιορισμό ή τη διακοπή της λειτουργίας της λειτουργικών συνόλων της (κλάδων) ή περιουσιακών της στοιχείων που δεν αποτελούν κλάδους». Δηλαδή, σε απλούστερα ελληνικά, να βάλει «λουκέτο» στην επιχείρηση.
Όπως αναφέρει η τροπολογία, «ο ειδικός διαχειριστής διοικεί, εκπροσωπεί την επιχείρηση έναντι τρίτων ως προς τη διεκπεραίωση των καθημερινών της συναλλαγών, τη διαχειρίζεται και μπορεί να αποφασίζει ενδεικτικά τη διαπραγμάτευση με τους παρόχους, προμηθευτές και εργολάβους της επιχείρησης, τη διατήρηση ή μη των πάσης φύσεως συμβάσεων της επιχείρησης, τον περιορισμό ή τη διακοπή της λειτουργίας της λειτουργικών συνόλων της (κλάδων) ή περιουσιακών της στοιχείων που δεν αποτελούν κλάδους, την τακτοποίηση των υποχρεώσεων που προκύπτουν κατά την ειδική διαχείριση, τη χρήση και τη διατήρηση της λειτουργικής κατάστασης του λιμένος της Λάρυμνας, την πρόληψη για την αποφυγή περιβαλλοντικής ζημίας, την υδροδότηση, ηλεκτροδότηση, τη συντήρηση βιολογικού καθαρισμού, καθώς και την διατήρηση και συντήρηση δικτύου πυρόσβεσης και σχετικών λειτουργιών που αφορούν στις πάσης φύσεως εγκαταστάσεις, τη συνεργασία με τους αρμόδιους δημόσιους φορείς αναφορικά με τη λειτουργία των ιατρείων στους χώρους της ΛΑΡΚΟ και την ανανέωση των συμβάσεων εργασίας του αναγκαίου ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού αυτών, τη διενέργεια πράξεων για την κάλυψη ασφαλιστηρίων συμβολαίων υγείας, τη διαμονή των πρώην εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ στους οικισμούς που υφίστανται στους χώρους της επιχείρησης.
Εκτός από όλα αυτά όμως, ο ειδικός διαχειριστής δύναται σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας της υπό ειδική διαχείριση επιχείρησης, να μεταβιβάσει το ενεργητικό της, συμπεριλαμβανομένης της επιχείρησης ως συνόλου, σε κατάσταση παύσης λειτουργίας. Αυτή η πρόνοια ανοίγει τον δρόμο για την τμηματική εκποίηση της περιουσίας της ΛΑΡΚΟ σε περίπτωση που δεν υπάρξει αγοραστής για να την θέσει εκ νέου σε λειτουργία.
Για το προσωπικό, η τροπολογία δημιουργεί ένα σχήμα, ώστε να πληρωθούν όσα οφείλονται στους εργαζομένους χωρίς να χρειασθεί νέα εκταμίευση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ειδικότερα, ο ειδικός διαχειριστής μπορεί να αξιοποιήσει για τον σκοπό αυτό κρατικές ενισχύσεις που έχουν δοθεί στη ΛΑΡΚΟ για τη μερική κάλυψη του κόστους ενέργειας.
Ουσιαστικά, δηλαδή, δημιουργούνται όλες οι προϋποθέσεις για να μείνει η ΛΑΡΚΟ μια «νεκρή» επιχείρηση, χωρίς άλλες δεσμεύσεις έναντι του προσωπικού και, στο επόμενο στάδιο, ή να επαναλειτουργήσει από τον επενδυτή ή να οδηγηθεί σε τμηματική ρευστοποίηση του ενεργητικού της.
Άλλωστε, για το προσωπικό η κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες για να απασχοληθούν σε δήμους και άλλους φορείς. Η ΔΥΠΑ έχει ενεργοποιήσει πλατφόρμα, μέσω της οποίας 856 άνεργοι από τη ΛΑΡΚΟ μπορούν να ενταχθούν σε δύο επιμέρους προγράμματα απασχόλησης, ανάλογα με την ηλικία τους.
Θα μείνει στα αζήτητα;
Όπως έχει γράψει το Σin, ο ορατός κίνδυνος για τη ΛΑΡΚΟ, ύστερα από αυτή τη μακρά προσπάθεια της κυβέρνησης να ξαναλειτουργήσει η βιομηχανία με νέο επενδυτή, είναι να μείνει «στα αζήτητα», παρότι θεωρητικά υπάρχει προτιμητέος επενδυτής, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς έχουν διαφοροποιηθεί αρνητικά σε πολύ μεγάλο βαθμό οι συνθήκες παγκοσμίως για το νικέλιο.
Τυπικά ο διπλός διαγωνισμός για το εργοστάσιο της Λάρυμνας και τα μεταλλευτικά δικαιώματα θα ολοκληρωθεί μετά την έκδοση απόφασης του ΣτΕ επί της ένστασης που έχει υποβάλει η ιρλανδική CME, μπλοκάροντας έως τώρα την κατακύρωση του διαγωνισμού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αν δικαιωθεί η CME, θα έχει την υποχρέωση να υποβάλει προσφορά και στον διαγωνισμό για το εργοστάσιο (είχε υποβάλει μόνο για τα μεταλλευτικά δικαιώματα), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα έχει τη δυνατότητα να υποβάλει και εκείνη δική της προσφορά, ώστε να φθάσουμε στην επιλογή του πλειοδότη.
Όμως, όλα αυτά φαίνεται ότι έχουν μάλλον τυπική σημασία, αφού το εγχείρημα της επαναλειτουργίας της ΛΑΡΚΟ στις σημερινές συνθήκες της παγκόσμιας αγοράς φαίνεται ότι είναι πρακτικά αδύνατο για τον αγοραστή, εκτός αν έχει σκοπό να θυσιάσει εκατοντάδες εκατομμύρια χωρίς αποτέλεσμα. Οι τιμές του νικελίου όχι μόνο είναι χαμηλές, αλλά η Ινδονησία, που είναι κυρίαρχη παγκοσμίως, έχει δηλώσει την πρόθεσή της να τις κρατήσει χαμηλά, κάτω από τα 18.000 δολ., επίπεδο τιμών που καθιστά ασύμφορη τη λειτουργία πολλών μονάδων διεθνώς και πάντως σίγουρα της ΛΑΡΚΟ, που εκμεταλλεύεται πολύ φτωχά μεταλλεύματα.
Πληροφορίες που έχουν δημοσιευθεί και δεν έχουν διαψευσθεί αναφέρουν ότι είναι πολύ πιθανό το σενάριο να κηρύξει η κυβέρνηση τελικά άγονο τον διαγωνισμό, δίνοντας οριστικό τέλος στην παραγωγή νικελίου στην Ελλάδα.
[ΠΗΓΗ: https://www.sofokleousin.gr/, 18/6/2024]