Χρειάζονται κολοσσιαίες επενδύσεις άνω των 105 δισ. ευρώ για να καλυφθούν οι στόχοι που θέτουν αυτοκινητοβιομηχανίες και κράτη.
Η εξ ολοκλήρου στροφή στην ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια αποτελεί… μαζική απαίτηση, είτε πρόκειται για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είτε για τις χώρες που θέλουν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων από τα οχήματα.
Ιαπωνική συμμαχία: Mazda και Panasonic συνεργάζονται στο πεδίο των κυλινδρικών μπαταριών ιόντων λιθίου
Άλλωστε, δεδομένη είναι η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απαγόρευση πώλησης καινούριων αυτοκινήτων με ΜΕΚ από το 2035, με την εξαίρεση των e-fuels. Έτσι, τα EV μοιάζουν να αποτελούν μονόδρομο – ή έστω τη βασική λύση μιας και υπάρχει και το υδρογόνο – ωστόσο η κατάσταση δεν είναι καθόλου «ρόδινη».
Ένα από τα βασικότερα εξαρτήματα ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι η μπαταρία και τα τελευταία χρόνια, οι μπαταρίες λιθίου είναι αυτές που κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά. Όμως, οι στόχοι παραγωγής EV που θέτουν τα brands, αλλά και οι αντίστοιχοι για (μηδενικές) εκπομπές καυσαερίων από τις κυβερνήσεις, απαιτούν ποσότητες λιθίου… που πολύ απλά δε θα υπάρχουν το 2030.
Αυτό αναφέρει σε μελέτη της η Benchmark Source, που ανήκει στην Benchmark Mineral Intelligence, η οποία είναι εξειδικευμένος πάροχος πληροφοριών για την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών ιόντων λιθίου σε ηλεκτρικά οχήματα.
Σύμφωνα με τη μελέτη, θα χρειαστούν επενδύσεις περισσότερων από 105 δισ. ευρώ στη βιομηχανία λιθίου προκειμένου, στο «υψηλότερο» σενάριο, να εκπληρωθούν οι φιλόδοξοι στόχοι που έχουν τεθεί από όλες τις πλευρές. Ένα ποσό ανέφικτο, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Αυτά τα χρήματα θα πρέπει να διατεθούν για την κατασκευή νέων ορυχείων και διυλιστηρίων, καθώς και για την επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, σύμφωνα με την Benchmark Source.
Με βάση τις προβλέψεις της και λαμβάνοντας υπόψιν τους στόχους παραγωγής EV των αυτοκινητοβιομηχανιών αλλά και τα δεδομένα του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για τις πολιτικές μεμονωμένων χωρών, το 2030 θα απαιτηθούν 5,3 εκατ. τόνοι ανθρακικού λιθίου. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή, με βάση τα στοιχεία της, η παραγωγή φτάνει στα επίπεδα των 915.000 τόνων!
Ακόμα και στο «βασικό» σενάριο πρόβλεψης, με πολύ χαμηλότερες απαιτήσεις σε EV και περιορισμούς εκπομπών ρύπων, οι επενδύσεις θα πρέπει να ξεπεράσουν τα 49 δισ. ευρώ!
Στην «υψηλή» πρόβλεψη, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν 7,0 TWh μπαταριών το 2030, ενώ για τη «βασική» 3,9 TWh. Ωστόσο, χωρίς τις επενδύσεις και με βάση τα τρέχοντα στοιχεία παγκόσμιας παραγωγής λιθίου, η εταιρεία συμβούλων εκτιμά ότι μπορούν να παραχθούν το 2030 μόνο 3,2 TWh μπαταριών λιθίου.
Σύμφωνα με άλλη έρευνα στις αρχές του 2023, η Κίνα ελέγχει σχεδόν το σύνολο της παγκόσμιας παραγωγής λιθίου, όχι τόσο μέσω της παραγωγής του (αν και είναι 2η στη σχετική λίστα), αλλά των εισαγωγών από την Αυστραλία. Η τελευταία παράγει πάνω από το μισό από ορυχεία και εξάγει το 90% των συγκεκριμένων ποσοτήτων στην Κίνα.
Πριν από λίγους μήνες, ο Carlos Tavares προειδοποίησε για πολλών ειδών προβλήματα. «Όχι μόνο το λίθιο μπορεί να μην είναι αρκετό, αλλά η συγκέντρωση της εξόρυξης λιθίου μπορεί να δημιουργήσει άλλα γεωπολιτικά προβλήματα», τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis.
Το τελευταίο διάστημα αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες κινούνται προς την αγορά λιθίου, θέλοντας να κάνουν σχετικές επενδύσεις σε εταιρείες εξόρυξης για να απομονώσουν τους μεσάζοντες και να αποκτήσουν πιο άμεση και εύκολη πρόσβαση.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σαφώς υπάρχουν και άλλα είδη μπαταριών, με το νάτριο να αποτελεί πιο φθηνή και εύκολη επιλογή ως βασική πρώτη ύλη σε σχέση με το λίθιο, ωστόσο εμφανίζει συγκεκριμένα μειονεκτήματα, με βασικότερο τη σημαντικά χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα στις μπαταρίες.
(ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ/Benchmark Source)
[ΠΗΓΗ: Πηγή: https://www.caranddriver.gr/, του Χριστόδουλου Τζούκα, από Benchmark Source, 10/8/2023]