ΛΙΘΙΟ: ΝΕΑ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ, ΚΑΤΑΡΡΕΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ

Η εξασφάλιση προμηθειών λιθίου έχει γίνει προτεραιότητα για εταιρείες στην Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, οδηγώντας σε στρατηγικές συμμαχίες και κοινοπραξίες μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών εξόρυξης

Καλά νέα για την ενεργειακή μετάβαση: Κοίτασμα με πάνω από 120 εκατομμύρια τόνους λιθίου ανακάλυψαν Αμερικανοί ηφαιστειολόγοι στα σύνορα της Νεβάδα με την πολιτεία του Ορεγκον. Πρόκειται για μια τεράστια ποσότητα λιθίου που φαίνεται να έχει σχηματιστεί κατά την έκρηξη ενός ηφαιστείου πριν από περίπου 16 εκατομμύρια χρόνια. Το κοίτασμα αυτό είναι περίπου 12πλάσιο από εκείνο της Βολιβίας, στο οροπέδιο των Άνδεων, σε υψόμετρο 4.000 μέτρων, που θεωρείται το μεγαλύτερο στον κόσμο.

Επιπλέον, στη Νεβάδα και στο Όρεγκον το λίθιο είναι πολύ συγκεντρωμένο και βρίσκεται σε ρηχά κοιτάσματα, ενώ στη Βολιβία εντοπίζεται σε υπόγεια ύδατα. Η βιομηχανική εξόρυξη του λιθίου, μέσω εξάτμισης, προκαλεί ήδη σημαντική μείωση της στάθμης των.

Η ανακάλυψη του κοιτάσματος στην Αμερική θα μπορούσε να είναι μια ευλογία για την ενεργειακή μετάβαση και ιδιαίτερα την ηλεκτροκίνηση, για διάφορους λόγους. Κυρίως όμως επειδή δεν βρέθηκε σε πολιτικά αβέβαιες ή απομακρυσμένες περιοχές του κόσμου, αλλά εντός των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ευλογία για την ενεργειακή μετάβαση

Για να γίνει αντιληπτό τι μπορεί να σημαίνει η ανακάλυψη του αμερικανικού κοιτάσματος, αρκεί να θυμίσουμε ότι μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου περιέχει 10 έως 20 κιλά λιθίου. Επομένως, το αμερικανικό κοίτασμα θα επαρκούσε για πολλά δισεκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Από την άλλη πλευρά, πάντως το τελευταίο διάστημα παρατηρείται τεράστια μείωση της τιμής του λιθίου, κάτι που όμως αντανακλά περισσότερο την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και επιβαρύνει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, παρά την υπερπαραγωγή του μετάλλου. Η τιμή του λιθίου από 80.000 τον τόνο τον Νοέμβριο του 2022, έχει καταρρεύσει στις 23.000 δολάρια τις τελευταίες ημέρες.

Η τιμή μειώθηκε περισσότερο από 70%, σύμφωνα με τους δείκτες της αγοράς spot στην Κίνα, η οποία κυριαρχεί στην παραγωγή μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων και αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ της παγκόσμιας ικανότητας επεξεργασίας και διύλισης λιθίου. «Η πτώση της τιμής εξηγείται ουσιαστικά από την αύξηση της προσφοράς που οφείλεται στη μεγαλύτερη παραγωγή λιθίου στην Κίνα. Προσδοκίες για μεγαλύτερη παραγωγή, υπάρχουν βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, στην Αργεντινή, τη Βραζιλία και την Αφρική, γεγονός που έχει επίσης αντίκτυπο», δήλωσε ο Αντρές Γκονζάλες, ανώτερος αναλυτής της βιομηχανίας εξόρυξης στην Plusmining.

Η εξασφάλιση προμηθειών λιθίου έχει γίνει προτεραιότητα για εταιρείες στην Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, οδηγώντας σε στρατηγικές συμμαχίες και κοινοπραξίες μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών εξόρυξης. Πολλά μεταλλευτικά έργα βρίσκονται υπό ανάπτυξη ή υπό εξερεύνηση σήμερα σε Αυστραλία, Αυστρία, Βραζιλία, Καναδά, Κίνα, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (ΛΔΚ), Τσεχία, Αιθιοπία, Φινλανδία, Γερμανία, Γκάνα, Καζακστάν, Μάλι, Ναμίμπια, Νιγηρία, Περού.

Η Πορτογαλία, η Ρωσία, η Σερβία, η Ισπανία, η Ταϊλάνδη, και η Ζιμπάμπουε, περιλαμβάνονται επίσης στον κατάλογο του Γεωλογικού Ινστιτούτου των Ηνωμένων Πολιτειών (USGS). Μια μακρά λίστα στην οποία μπορούμε να προσθέσουμε τη Γαλλία και την Ινδία.

Κινεζική κυριαρχία

Η Κίνα αυξάνει πάντως την κυριαρχία της σε στρατηγικά μέταλλα προκειμένου να επιταχύνει την ενεργειακή της μετάβαση. Κινεζικές εταιρείες όπως η Ganfeng Lithium και η Tianqi Lithium ή ακόμη πιο διαφοροποιημένοι όμιλοι, όπως η Zijin Mining Group, εργάζονται σκληρά για να εξασφαλίσουν πρόσβαση στο λίθιο. «Με την κυρίαρχη θέση της χώρας στις σπάνιες γαίες, οι κινεζικές εταιρείες αναζητούν το επόμενο στρατηγικό ορυκτό: το λίθιο», αναφέρει μελέτη της Standard & Poor’s Global. Εκτός από τις μπαταρίες ιόντων, το λίθιο είναι ζωτικής σημασίας για τα κινητά τηλέφωνα, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τους υπερ-υπολογιστές.

Για την εκμετάλλευση του λιθίου και μόνο, κινεζικές εταιρείες είναι παρούσες στη Λατινική Αμερική -στο Μεξικό, τη Βολιβία, τη Χιλή και την Αργεντινή (σε 13 τοποθεσίες!)- αλλά και στην Αφρική: Στο Μάλι, τη ΛΔ του Κογκό, τη Ναμίμπια (4 τοποθεσίες) και τη Ζιμπάμπουε (4 τοποθεσίες), σύμφωνα με στοιχεία των ειδικών του Standard and Poor’s Global.

Σύμφωνα με την S&P, από το 2018, από τις 20 πράξεις συγχωνεύσεων και εξαγορών (για ποσά που ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια δολάρια) στον τομέα του λιθίου, οι 10 πραγματοποιήθηκαν από κινεζικούς ομίλους. Η στρατηγική της Κίνας ανταποκρίνεται στην ανάγκη των κατασκευαστών μπαταριών για κάθετη ολοκλήρωση προκειμένου να μειωθεί η αστάθεια των τιμών στα στρατηγικά μέταλλα και πάνω απ’ όλα να μπορέσουν οι κινεζικοί όμιλοι να ανταποκριθούν στις ανάγκες της κινεζικής αγοράς. Η παραγωγή μπαταριών στην Κίνα σχεδόν πενταπλασιάστηκε μεταξύ 2022 και 2020 και το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα έφτασε από 15% το 2021 και το 27% το 2022.

Η εξασφάλιση των προμηθειών λιθίου έχει γίνει προτεραιότητα για εταιρείες στην Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, οδηγώντας στρατηγικές συμμαχίες και κοινοπραξίες μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών εξόρυξης. Πολλά μεταλλευτικά έργα βρίσκονται υπό ανάπτυξη ή εξερεύνηση σήμερα σε Αυστραλία, Αυστρία, Βραζιλία, Καναδά, Κίνα, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (ΛΔΚ), Τσεχία, Αιθιοπία, Φινλανδία, Γερμανία, Γκάνα, Καζακστάν, Μάλι, Ναμίμπια, Νιγηρία, Περού, Η Πορτογαλία, η Ρωσία, η Σερβία, η Ισπανία, η Ταϊλάνδη, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ζιμπάμπουε, περιλαμβάνονται στον κατάλογο του Γεωλογικού Ινστιτούτου των Ηνωμένων Πολιτειών (USGS). Μια μακρά λίστα στην προστίθεται ήδη η Γαλλία και η Ινδία.

[ΠΗΓΗ: https://www.naftemporiki.gr/, του Μιχάλη Ψύλου, 1/10/2023]